یک یادداشت از محمد علی فروغی هست به نام ایران چرا باید دوست داشت؟

او مینویسد : از این گذشته از ایرانیان هرگاه فردی یا جماعتی اوضاع وطن را مساعد احوال خود ندیده و به جبر یا به اختیار به ممالک دیگر مهاجرت کرده اند،همواره نام ایرانی را به آبرومندی حفظ نموده حامل علم و صنعت و عامل آبادی و ثروت بوده اند.

تورج دریایی تاریخ دان بر این یاداشت فروغی نوشتند :

اگر فروغی زنده بود،یقینا آه میکشید ازاینکه میدید اوضاع نامساعد ایران ما چگونه برای بعضی ها موقعیتی فراهم کرده تا به نرخ روز نان بخورند و برای رسیدن به مال و مکنتی کتاب ها بنویسند و فیلم ها بسازند تا ثابت کنند ایران ویرانه ای بیش نیست...

برگردیم به اوضاع جهان از زبان یک مهاجر ایرانی در ایتالیا که می گوید

کرونا به اروپا رسید،اروپایی که من وقتی ازش حرف میزدم میگفتم افتخار میکنم جایی زندگی میکنم که ( اتحادیه) است، آدم هایی متحد شدند . مرزهارو برداشتند.کشورهای اتحادیه اروپا یک ملت متحد هستند.

جمهوری چک ماسک های ایتالیا رو دزدید،ایتالیا به آلمان گفت شما آمارتون دروغینه،آلمان به فرانسه گفت اپیدمی رو دیر اعلام کردین،بلژیک به فرانسه گفت مرزمو میبندم،چون کرونا از سمت تو اومد، لوکزامبورگ به بلژیک گفت دنبالم نیا بو میدی...

تاج سر همشون بریتانیا بود که اول گفت میخواهم اپیدمی بشه همه بگیرند تا سیستم ایمنی جامعه قوی بشه بعد گفت نه غلط کردم،قرنطینه میکنم. (بریتانیا به تازگی از اتحادیه خارج شده )

اروپایی که سال ها آدم ها بیست و پنج تا چهل درصد درآمدشون روداده بودند که امروز روزی دولت ها ازشون مراقبت و محافظت کنند،معلوم شد اونقدرم دولت ها آماده نیستند.به عنوان کسی که اینجا زندگی میکنه از جنگ و دعوای آدمها سر درد بگیر تا پنج برابر شدن قیمت ماسک و شوینده تا آمارهای دروغین دولت ها تا اونجا که بیمارستان ها به مریض های سن بالا تخت آی سی یو نمیدند و میبگویند برید خونه، ( لابد تا بمیرید )! چون ریسک مرگ در سن بالا زیاده،بهتر میدونند اون تخت به آدم جوان تعلق بگیره.

آمریکا هم که ماسک های فرانسه رو دزدید،معلوم شد کرونا خیلی زودتر از آنچه اعلام شده فراگیر شده بوده.مردم با صورتحساب های بیست سی هزار دلاری بیمارستان موندند چه کنند!؟

در نهایت اینکه غائله ختم بخیر میشه و کشورهای غربی اینقدر منافع مشترک باهم دارند که دوباره بر سر میز صلح جهانی مینشینند و اینقدر سیستم هاشون زیربنای درستی دارد که جامعه از بحران عبور میکند و باز همه چی گل و بلبل میشود.

اما ما ایرانیا میمونیم و حوضمون

در ادامه شاید خیال میکنندفرنگی ها دلشان برای ما جهان سومی ها بسوزد و همان کاری را انجام دهند که برای عراقی ها و افغان ها و سوری ها و مردم لیبی انجام دادند.

اگر باورتون اینه که با خراب کردن چهره ایران در دنیا . بمباران شدن ایران توسط غرب خوشبخت و خوشحال میشیم که وقتتون نمیگیرم برید به نوشتن مطالب خودتون برسید، اما اگه نه من ادامه میدم...

در ادامه یادداشت :کتاب یک سال در میان ایرانیان نوشته ادوارد براون ترجمه مانی صالحی

ای ایرانیان این همه از ایران بد ننویسید و بد نگویید . اگر دائما از ایران شکایت دارید دست کم انتظار نداشته باشید نام ایران بر زبان فرنگیان به تحقیر آلوده نشود و ایرانیان را غارنشین نشمارند.

من دوست دارم این کتابو بخوانید که ببینید چه صفت های زشتی به ایرانیان نسبت داده،کی ؟ مستشرق غربی

در ادامه : اگر ایران بد است، در عوض، دستی بالا بزنید و به اندازه ی سواد و توانایی خود کمی کمک کنید که آباد شود. اگر مثل من معلم هستید بنویسید و به دانشجویان کمکی کنید.اگر پزشک هستید پزشکی کنید و به بیچارگانی که پول دوا و درمان ندارند در ایران برسید. اگر مدرسه کم است مدرسه بسازید... اینگونه است که ایران گلستان میشود.

پی نوشت : یادداشت کامل رو در صفحه دکتر دریایی میتوانید بخوانید و یه یادآوری به اونهایی که که درست نمیخونند و سرسری میخوانند :

مطلب اینجوری شروع میشه که هربار ایرانیان مهاجرت کردند...

یعنی روی سخن با ایرانیان مهاجره و قراره ایرانیان مهاجر به جای یک بند شکوه و بد گفتن از ایران به خارجیها کمک به بهتر شدن شرایط ایران بکنند،نویسنده خودش استاد دانشگاه کالیفرنیاست و میگه اگه مثل من معلم هستید بنویسید که شاگردان استفاده کنند.

پی نوشت دو : از گفتن اوضاع جهان منظورم این بود که این اتحادیه اروپا که سر بحران کرونا،کشورها زدند به تیپ و تاپ هم،نمیاد حالا دایه مهربونتر از مادر بشه واسه ایران.

هرکشوری منافع خودش براش مهمه.